- Behov av hjälpmedel
- Uttag
- Leverans
- Lämna synpunkter via 1177
- 1177 - uttag och kontakt
- Reklamation
- Säkerhetsmeddelande
- För dig med hjälpmedel
- Leverans
- Befintlig sida: Hemleverans
Hemleverans
Hemleverans sker på två sätt. Val av leveranssätt beror på om adressen kräver personlig kontakt för att paketet ska kunna levereras.
Leverans utanför dörr
Detta leveranssätt ska väljas om din leveransadress är lätt att nå och inte kräver kontakt med mottagaren för att släppa in chauffören i porten.
Ingen avisering sker innan leverans. Paketet lämnas utanför lägenhetsdörr eller utanför dörr till villa/hus. Inga leveranser lämnas utanför port.
Bor du i flerfamiljshus är det viktigt att du anger rätt och aktuell portkod!
Leverans med telefonavisering
Detta leveranssätt ska väljas om du önskar hjälp att bära in leveransen till din hall eller om din leveransadress kräver personlig kontakt för att kunna leverera till, exempelvis vid låst port.
Telefonavisering innebär att vår distributör Schenker ringer för avisering av leveransen. De försöker ringa flera gånger: två gånger första dagen och en gång näst följande dag. Svarar ingen, skickas ett brev. Har du fått en brevavisering behöver du ringa Schenker inom 7 arbetsdagar, därefter makuleras beställningen.
Telefonaviserad hemleverans sker under ett tidsfönster på tre timmar en överenskommen dag.
Denna typ av hemleverans ska kvitteras av mottagaren. I vissa fall kan inte mottagaren kvittera - då efterfrågar chauffören för- och efternamn på mottagaren för att skriva in i sin handdator och på det viset kvittera att leveransen är mottagen.
I samband med telefonavisering kan du efterfråga att i stället skicka leveransen till utlämningsställe eller att hemleveransen ska ställas utanför dörr. Leverans kommer då ske enligt det nya överenskomna sättet och gäller endast för den aktuella beställningen.